Michał Bukojemski, warsztaty operatorskie dla wprawnych amatorów i profesjonalistów
Cieszyn | 8–11 lipca | godz. 11.00–14.00 | COK „Dom Narodowy”, Rynek 12
Koszt warsztatów: uczniowie i studenci 50 zł, pozostali 100 zł. Liczba miejsc ograniczona.
Zapisy na warsztaty: Justyna Ostrószka, email: j.ostroszka@domnarodowy.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Opłaty na konto: Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy”, 43-400 Cieszyn, ul. Rynek 12;ING Bank Śląski 46 1050 1083 1000 0022 7081 4359 z dopiskiem „Warsztaty operatorskie - Kręgi Sztuki”.
Istnieje możliwość zakwaterowania w akademiku DSN ul. Niemcewicza 8 w Cieszynie; tel. recepcja: 33 854 612033 854 6120; 33 854 612033 854 6120.
Po raz kolejny mamy przyjemność zaprosić wszystkich na warsztaty operatorskie prowadzone przez wybitnego operatora i reżysera Michała Bukojemskiego.
Informacje dla uczestników warsztatów:
Uczestnicy warsztatów którzy dysponują własnymi kamerami proszeni są o ich przyniesienie (wraz z zasilaczem i kabelkami do telewizora) Uczestnicy warsztatów, którzy dysponują telefonami komórkowymi najnowszej generacji (typu iPhone G4 - proszeni są również o przyniesienie ich wraz z kabelkami do telewizora)
CEL
Warsztat operatorski ma na celu uświadomienie uczestnikom zasad posługiwania się „narzędziem” do rejestracji ruchomego obrazu. Sposób patrzenia, punkt widzenia, obserwacja, posługiwanie sie kamerą, rejestracja dźwięku, ujęcie, zasady filmowania sceny, kierunki montażowe – to podstawowe elementy warsztatu dokumentalisty które przyswoją uczestnicy.
METODA
Każdy uczestnik warsztatu będzie wykonywał sam każde ćwiczenie. Krótkie omówienie zadania do wykonania - będzie szeroko rozwinięte jako ocena wykonanego ćwiczenia.
TEMATY
Dzień 1
Ćwiczenie 1
Człowiek statyczny, kamera statyczna - 5 uj.
Ćwiczenie 2 - 5-7 uj.
Człowiek nieruchomy - opisanie kamerą dynamiczną, obiektywną lub subiektywną, „z ręki” ale tak jakby z jazdy, lub panoramy
Dzień 2
Ćwiczenie 3 - 5 uj. Jedna osoba idzie z A do B. „kamera na statywie”, panoramy. Różnorodność planów, długość ujęć.
Synteza, analiza - schody Patiomkinowskie (Niedotykalni)
Ćwiczenie 4
jedna osoba idzie z A do B. - 5-7 uj. kamera towarzysząca - obiektywna. Przejście od kamery obiektywnej do subiektywnej. początek ujęcia - złapanie synchronu w maszerowaniu, koniec ujęcia - wyjście z kadru, montaż kamerowy
Dzień 3 - w trzyosobowych zespołach realizatorskich:
Ćwiczenie 5 Dwie osoby stoją naprzeciwko siebie lub obok siebie, (albo inaczej), milczą. Zróżnicowana wielkość planów. Opisanie kamerą statyczną, albo dynamiczną, do wyboru Ćwiczenie 6
Dwie osoby w sytuacji dialogowej - statycznej Problemy: oś montażowa, zróżnicowana wielkość planów. Montaż „kamerowy”- czysty
Dzień 4 (słuchawki) - w trzyosobowych zespołach realizatorskich:
Cwiczenie 7
Dwie osoby idą sobie na spotkanie. problemy: kierunki, kontynuacja ruchu, w zasadzie kamera statyczna, dopuszczalne panoramy, dopuszczalne „jazdy równoległe”
Ćwiczenie 8 Wywiad w warunkach zastanych, w naturalnym świetle - dopasować się. Paleta przebitek - ujęć opisujących. Pojedyncze i podwójne. Z mikrofonem, prawdziwe nagranie
Ewentualnie:
Oświetlenie portretu do wywiad
Reportaż zrealizowany telefonem (dla zaawansowanych)