POLECAMY
 

 

PATRONAT HONOROWY

 

 

prof. Wiesław Banyś
Rektor Uniwersytetu Śląskiego

 

 

 

 

 

 

        

 

             

 

         

 

 

 

Dofinansowano ze środków

Ministra Kultury

 

 

 

Projekt wspierany przez Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej

   

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

        

 

 

   

 

     

 

      

 

      

 

   

 


 

 

 

  

  

 

     

 

      

 

  

  

 

      

 

 

 

 

  • Czajkowski ZBK Sławeki | Mural na budynku dawnej strażnicy granicznej przy moście Przyjaźni , dobrze widoczny z drogi biegnącej wzdłuż Olzy patrząc od Hali MOSiR - lodowisko | Fot. Daria Konior
    Czajkowski ZBK Sławeki | Mural na budynku dawnej strażnicy granicznej przy moście Przyjaźni , dobrze widoczny z drogi biegnącej wzdłuż Olzy patrząc od Hali MOSiR - lodowisko | Fot. Daria Konior

Piąty dzień festiwalu za nami.

W czwartek Cieszyn odwiedzili kolejni filmowcy. Operator Mieczysław Chudzik oraz montażysta Norbert Rudzik przywieźli swój dokument „Lech Majewski. Świat według Breugela”,  pokazujący pracę nad filmem „Młyn i krzyż”. Po seansie odpowiadali na pytania dotyczące tak niezwykłego projektu, jakim jest film opierający się na pomyśle ożywienia obrazu „Droga na Kalwarię” Petera Breugela, z zastosowaniem najnowocześniejszej techniki.

 

wykład profesora Mariana Oslislo | Galeria Szara |  Fot. Daria Konior


W przerwach pomiędzy seansami zawsze warto zajrzeć do mieszczącej się nieopodal rynku Galerii Szarej. Dziś odbyły się tam aż cztery wykłady, m.in. „Litera Znak profesora Mariana Oslislo. Nie sposób przybliżyć bogactwa myśli godzinnej prelekcji, pomimo tego wykład nie miał charakteru hermetycznego akademickiego wywodu, wyczulał natomiast słuchaczy na to, iż wciąż obcują ze sztuką. Napisy na sklepowych szybach, odpadające litery neonów, hasła wypisywane na murach, ze względu na zastosowaną czcionkę, kontekst miejsca, nieoczekiwane zestawienia, mogą mieć wartość artystyczną.

 

wykład prof. Witold Chmielewski | Galeria Szrara |  Fot. Daria Konior


Do dyskusji o sztuce zachęcały nie tylko wykłady, ale także wieczorna projekcja filmu „Wyjście przez sklep z pamiątkami” w wypełnionej do ostatniego miejsca sali Kina Piast. Artystyczna prowokacja Banksy’ego dotyczyła street art’u – sztuki powstającej w przestrzeni miejskiej, którą także w Cieszynie, tworzą goście ze szkół artystycznych.

 

Czajkowski ZBK Sławeki | Mural na budynku dawnej strażnicy granicznej przy moście Przyjaźni, dobrze widoczny z drogi biegnącej wzdłuż Olzy patrząc od Hali MOSiR - lodowisko |  Fot. Daria Konior


Wielu widzów przyciągnęła również plenerowa projekcja komedii „Co nas kręci, co nas podnieca” Woody Allena. To drugi z filmów bohatera tegorocznej retrospektywy, jaki można było obejrzeć w czwartek. W wyświetlanych wcześniej „Cieniach we mgle”  reżyser bawił się konwencją, nawiązując do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego. Z kolei w „Co nas kręci…”  zawarł autotematyczny chwyt, polegający na tym, iż główny bohater, alter ego Allena, zwraca się bezpośrednio do kamery, patrząc wprost na zebranych na cieszyńskim rynku widzów. Wyświetlane w następnych dniach kolejne filmy cyklu będą oparte na zupełnie innych pomysłach W. Allena i każdemu miłośnikowi kina przyjemność może sprawić tropienie nawiązań do Dostojewskiego, Shakespeare’a,  czy Bergmana.

 

Warsztaty plastyczne - Piotr Wysogląd | Fot. Piotr Wysogląd

 

Piątego dnia Festiwalu Kręgi Sztuki zakończyły się warsztaty operatorskie, prowadzone przez Michała Bukojemskiego. Młodzi adepci sztuki operatorskiej uczyli się jak sprawić, by krótkie opowiastki stały się ciekawymi i estetycznie skomponowanymi scenami.

Formuła warsztatów opierała się na kręceniu przez uczestników wymyślonych naprędce scen. Prowadzący nakreślał efekt lub sposób filmowania i wypuszczał warsztatowiczów w teren. Po parunastu minutach młodzi filmowcy wracali i prezentowali na forum swoje dokonania, którym bacznie przyglądał się prowadzący.

Intensywność pracy nie pozostawiała ani chwili na nudę. Jedne ćwiczenia przeradzały się w następne, w nieustającym dążeniu do perfekcyjnego uchwycenia kadru. A czujnemu wzrokowi Michała Bukojemskiego nie uleciała żadna nielogiczność opowiadanej przez uczestników historii.

Uczestnicy warsztatów przez cztery dni nauczyli się jak prawidłowo kręcić jedną lub dwie osoby, statycznie oraz w ruchu. Dowiedzieli się co to jest oś filmowa i co dzieje się z historią, gdy operator ową oś przekroczy. Efekty wykonanych na warsztatach ćwiczeń zobaczyć będzie można na stronie internetowej festiwalu.

Warsztaty operatorskie już za nami, jednak młodzi filmowcy nie składają jeszcze broni. W piątek rozpoczynają się dwu dniowe warsztaty reżyserskie, prowadzone przez Michała Bogusławskiego. Zatem wiedzę zdobytą od Michała Bukojemskiego wykorzystają teraz, analizując dokumenty przygotowane przez Bogusławskiego.

 

Mikołaj Góralik, student UŁ z wydziałów Filmoznawstwa i Prawa.

 

 

Perełki muzyczne bloku wschodniego - K. Nieporęcki | Fot.: Daria Konior

 

Maria Pomianowska - otwarta próba w Szkole Muzycznej | Fot.: Daria Konior