POLECAMY
 

 

PATRONAT HONOROWY

 

 

prof. Wiesław Banyś

Rektor Uniwersytetu Śląskiego

 

 

 

 

         

 

    

 

 

               

 

         

 

 

 

Dofinansowano ze środków

Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

            

   

 

 

     

 

   

 

     

 

 

 

    

    

        

 

   

 

       

 

        

 

 

 

 

       

 

 

  

 

              

   

   

    

 

„Forma w świetle i przestrzeni. Praktyki wystawiennicze” - Żaneta Govenlock i Violetta Damięcka

CBM, ul. Ks. I. Świeżego 6 | 5 lipca |  godz. 15.00

 

 

Projektowanie wystaw dziś to umiejętne i efektywne łączenie różnych dyscyplin sztuki, jak architektura wnętrz, design czy komunikacja wizualna. Celem wszystkich
jest stworzenie spójnego i czytelnego przekazu, zgodnego ze scenariuszem wystawy.

Dla autora aranżacji przestrzennej każda ekspozycja jest odrębnym wyzwaniem: musi bowiem łączyć przenikliwość autora scenariusza, kompetencje merytoryczne pozwalające w każdej przestrzeni stworzyć adekwatny wizualny komponent wystawy, oraz respekt dla dzieł sztuki i miejsca. Dzięki nim, przy minimalnej ingerencji w zastaną architekturę tworzy nową jakość. Szczególnie dziś, w czasach nadmiaru wystaw, kiedy sztuka jest bardziej elementem wymiany informacji niż przeżyć, rola projektanta jest nie do przecenienia.

Przyzwyczajeni do modernistycznego white cube’a często jesteśmy nieprzygotowani na coś więcej, niż tylko biała ściana. Nieczuli na rolę jaką w ostatecznym kształcie każdej wystawy pełni światło. Może wydobywać znaczeniowo ważne momenty ekspozycji i zaskakiwać nieoczekiwanymi zestawieniami tego, co wydawało się już znane i oswojone. We współczesnym wystawiennictwie to medium najważniejsze. Najbardziej zmysłowe. Poprzez świetlno-barwne modulacje budujące niepowtarzalną atmosferę każdej wystawy.

Współczesne aranżacje wystaw nie mogą obejść się bez nowoczesnych materiałów i technologii. Plexiglas, aluminium, poliwęglan, halogeny, diody, ekrany dotykowe, projekcje i inne multimedia użyte w skali nie naruszającej pierwotnego wyrazu często historycznych wnętrz, są dziś instrumentami codziennej praktyki projektanta.

Od autora aranżacji przestrzennej wystawy zależy, czy znaczenia skonstruowane przez kuratora staną się dla nas, widzów dostępne i czy wystawa będzie tylko spacerem wśród artefaktów czy też niepowtarzalnym przeżyciem.


Wykład poprowadzą wspólnie współpracujące ze sobą od lat Żaneta Govenlock i Violetta Damięcka.


Żaneta Govenlock & Violetta Damięcka projektantki aranżacji wystaw i światła. Są autorkami ponad sześćdziesięciu ekspozycji m.in. w historycznych wnętrzach Zamku Królewskiego w Warszawie, Oranżerii Pałacu w Wilanowie, Salach Gmachu Zachęty, Salach Redutowych Teatru Wielkiego, w Łazienkach Królewskich, ale też Sali głównej Muzeum Więzienia Pawiak, przestrzeni Mauzoleum w
Alei Szucha , Sali głównej Giełdy w Strassburgu, hallu Uniwersytetu w Chicago, Salach Berlińskiego Muzeum Wojny, Hallu Bundestagu czy Hallu Parlamentu Europejskiego w Brukseli, czy Sejmu i Senatu RP.

 

 

 

 

 

Żaneta Govenlock w 1982 roku zdobyła dyplom na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych, gdzie odbyła studia m.in. u profesorów: Lecha Tomaszewskiego, Jacka Sempolińskiego, Wojciecha Wybieralskiego. Zajmuje się designem, światłem, wystawiennictwem, fotografią. Prowadzi własne Studio Projektowe, w którym projektuje i realizuje w krótkich seriach autorskich unikatowe formy oświetleniowe, prototypowe elementy i konstrukcje wystawiennicze  oraz  podejmuje całościową realizację ekspozycji tradycyjnych i multimedialnych w  kraju i zagranicą,  np. 2004  „Warszawa – Stolica Wolności” -  Berlin; pod auspicjami Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa;  „Ku wolności – Powstanie Warszawskie 1944”   2005’ Strasburg;  2005’ Warszawa;  2006’ Chicago;  pod auspicjami  Wydziału  Kultury m.st. Warszawa; 2006 „Rola Warszawy w Europie” BUW, Senat RP, 2007’ Strasburg;  pod auspicjami Rady Europy, 2008 Szucha - Mauzoleum Walki i Męczeństwa, 2011 „Złoty Poczet Krolów Polskich” Łazienki Królewskie i wiele innych. Wystawy własne  indywidualne i zbiorowe:  np. 1995  „Światło, Forma, Przestrzeń” wystawa indywidualna na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie; 2000 „Rzeczy pospolite” Muzeum Narodowe w Warszawie i  Krakowie;   2001 w Poznaniu; Sztuka Projektowania, Galeria DAP Warszawa 2001, 2003, 2008; „Iluminacje” Salon Akademii, ASP Warszawa 2009.

 

 

Violetta Damięcka  w 1962 roku zdobyła dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Promotorem jej pracy był Profesor Jan Kurzątkowski. W latach 1958 -1979 pracowała jako projektantka w Zakładach Artystyczno-Badawczych ASP w Warszawie w Pracowni Profesorów Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza. W latach 1979-1997 zdobywała kolejne doświadczenie  w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Od wielu lat współpracuje z prasą fachową (Design IWP, Murator,  Dom & Wnętrze, Meble Plus, Architektura), radiem i telewizją  (Galeria 2,  „Kawa czy herbata”,  TV Polonia,  „Szklany dom”) w zakresie  popularyzacji problematyki wzornictwa i architektury wnętrz. Laureatka wielu nagród i wyróżnień, m.in.: 2008 -  II  nagroda w Międzynarodowym Konkursie na „Koncepcję ekspozycji Muzeum Fryderyka Chopina    w  Warszawie”;  2008 -  I   wyróżnienie  w Ogólnopolskim Konkursie na „Koncepcję wystawienniczo scenograficzną wystawy stałej  Europejskiego Centrum Solidarności , 2011 -  II  nagroda w Międzynarodowym Konkursie na „Koncepcję plastyczno – przestrzenną ekspozycji stałej w Muzem Historii Polski w Warszawie”.

Wystawy i projekty
1970   projekt wystawy „Twórczość  prof. Zbigniewa  Ihnatowicza” SARP Warszawa
1977   projekt wystawy „Pedagogika architektury w zakresie bezpośredniego otoczenia człowieka”, Wydział Architektury Wnętrz ASP  w Warszawie, Werkkanstschule Darmstadt  (z Prof. Bohdanem Urbanowiczem)
1994 – 2008 projekty wystaw dla Zamku Królewskiego w Warszawie,  Państwowej Galerii Sztuki  Zachęta, Muzeum Teatralnego,  Muzeum Literatury,  Muzeum Pałacu w Wilanowie, Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Więzienia Pawiak,  Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa,  Wydziału Kultury Miasta Stołecznego Warszawy, Rady Europy  m.inn. 1994  „Thordvaldsen w Polsce”  ZKW;  2000  „Śmierć w kulturze dawnej Polski”  ZKW;  2001  „Szare w kolorze – dom , mieszkanie, osiedle”  (z Małgorzatą Terlikowską) Zachęta; 2002  „a me stesso – malarstwo Jacka Sempolińskiego”;  Zachęta;  „Ku wolności – Powstanie Warszawskie 1944”  2005’Strasburg;  2005’ Warszawa;  2006’Chicago  Wydz. Kultury m.st. Warszawa;  2006  „Fernand Leger – od malarstwa do architektury”  Zachęta;  2006  „W blasku srebra XVI – XIX w.” (Sybilla 2006 -  nagroda MKiDN)  ZKW;  2007  „ Metopy, Maski, Mity – Karol Szymanowski”   Muzeum Teatralne; 2010 „Leonardo da Vinci. Dama z gronostajem i inne arcydzieła ze zbiorów Muzeum Czartoryskich w     Krakowie”, 2011 „Stanisław August. Ostatni Król Polski. Polityk, mecenas, reformator 1764 - 1795” ZKW,  2011 „Zniszczenie i odbudowa Zamku Królewskiego w Warszawie”, ZKW;
 (stała autorska współpraca  z  Żanetą Govenlock ).