PARTNERZY
Dofinansowano ze środków Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego |
Państwowa Szkoła Muzyczna w Cieszynie
Historia koncertu „Polska – Indie”
Wszystko zaczęło się w Indiach, w latach 80., gdy Maria Pomianowska jako studentka AM im F. Chopina ( klasa wiolonczeli) zaczęła naukę gry na indyjskim sarangi.
Tam, u swojego pierwszego nauczyciela, legendarnego mistrza Ustad Sabir Khana, poznała jego syna - Kamala, z którym uczyli się w jednej klasie.
Po powrocie do kraju Maria Pomianowska rozpoczęła pionierską pracę związaną z popularyzacją w Polsce instrumentów i muzyki Indii.
Niespodziewanie dowiedziała się o istnieniu zapomnianych polskich instrumentów smyczkowych, na których grano w naszym kraju między XVI a XIX w. w taki sam sposób, jak to czyni się do dzisiaj w Indiach. To jest przełom i nowe wyzwanie.
Artystka wraz z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim odtworzyli polską zapomnianą tradycję fideli kolanowych bazując na swych indyjskich doświadczeniach. Zrekonstruowali sukę biłgorajską, fidel płocką i sukę mielecką.
Historia zatoczyła koło, gdy po kilkudziesięciu latach dr. hab. Maria Pomianowska spotkała się znów z Kamalem Sabri, który należy dziś do czołówki sarangistów świata.
akwarela W.Gersona (wzór dla suki biłgorajskiej) |
oryginał fideli płockiej (Pozycja kolanowa gry na fidelach). |
akwarela S.Putiatyckiego (wzór dla suki mieleckiej) |
suka biłgorajska |
fidel płocka |
sarangi |