Polecamy część filmową Kręgów Sztuki:
 
 
      

 

 

 

 


 PATRONAT HONOROWY

 

 

 

Minister Spraw Zagranicznych

 

Biuro Rady Europy w Warszawie


 

 

   

 

 

 

 

 

                

Rektor

Uniwersytetu Śląskiego

Burmistrz

Miasta Cieszyn

 


 ORGANIZATORZY

 

               

                                 

 

  

 
 

 

               

 

                        

 

                      
 

 

PARTNERZY

 

Dofinansowano ze środków Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  

Projekt współfinansowany przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu Forum polsko - czeskie 2014: wspieranie rozwoju stosunków polsko-czeskich 2014.

 

 

 

  

                    

 
         

 

 

      

 

   

 

  Państwowa Szkoła Muzyczna w Cieszynie 

 

      


       

 

                    

 

       

 

                

 

                   

 

        

 

           

              

            

 

 

 

 

 

                               

 

           

            

 

 

                   

 

                   

 

  

 

    

  

                       

 


 

PATRONI MEDIALNI

 

     

 

 

 

        

 

 

 

  

 
  


WSPÓŁPRACA REDAKCYJNA

 

 

Historia koncertu „Polska – Indie”

Wszystko zaczęło się w Indiach, w latach 80., gdy Maria Pomianowska jako studentka AM im F. Chopina ( klasa wiolonczeli) zaczęła naukę gry na indyjskim sarangi.

Tam, u swojego pierwszego nauczyciela, legendarnego mistrza Ustad Sabir Khana, poznała jego syna - Kamala, z którym uczyli się w jednej klasie.

Po powrocie do kraju Maria Pomianowska rozpoczęła pionierską pracę związaną z popularyzacją w Polsce instrumentów i muzyki Indii.

Niespodziewanie dowiedziała się o istnieniu zapomnianych polskich instrumentów smyczkowych, na których grano w naszym kraju między XVI a XIX w. w taki sam sposób, jak to czyni się do dzisiaj w Indiach. To jest przełom i nowe wyzwanie.

Artystka wraz z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim odtworzyli polską zapomnianą tradycję fideli kolanowych bazując na swych indyjskich doświadczeniach. Zrekonstruowali sukę biłgorajską, fidel płocką i sukę mielecką.

Historia zatoczyła koło, gdy po kilkudziesięciu latach dr. hab. Maria Pomianowska spotkała się znów z Kamalem Sabri, który należy dziś do czołówki sarangistów świata.

 


akwarela W.Gersona

(wzór dla suki biłgorajskiej)

oryginał fideli płockiej (Pozycja kolanowa gry na fidelach).

akwarela S.Putiatyckiego (wzór dla suki mieleckiej)

suka biłgorajska 

fidel płocka

sarangi