Polecamy część filmową Kręgów Sztuki:
 
 
      

 

 

 

 


 PATRONAT HONOROWY

 

 

 

Minister Spraw Zagranicznych

 

Biuro Rady Europy w Warszawie


 

 

   

 

 

 

 

 

                

Rektor

Uniwersytetu Śląskiego

Burmistrz

Miasta Cieszyn

 


 ORGANIZATORZY

 

               

                                 

 

  

 
 

 

               

 

                        

 

                      
 

 

PARTNERZY

 

Dofinansowano ze środków Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  

Projekt współfinansowany przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu Forum polsko - czeskie 2014: wspieranie rozwoju stosunków polsko-czeskich 2014.

 

 

 

  

                    

 
         

 

 

      

 

   

 

  Państwowa Szkoła Muzyczna w Cieszynie 

 

      


       

 

                    

 

       

 

                

 

                   

 

        

 

           

              

            

 

 

 

 

 

                               

 

           

            

 

 

                   

 

                   

 

  

 

    

  

                       

 


 

PATRONI MEDIALNI

 

     

 

 

 

        

 

 

 

  

 
  


WSPÓŁPRACA REDAKCYJNA

 

 

Sarangi, fidele i suka

 

 Indie:

Sarangi to instrument strunowy pochodzenia arabskiego, popularny w Indiach, Nepalu i Pakistanu. Stanowią szczególnie ważny instrument w muzyce hindustańskiej

 

Sarangi posiadają bardzo ciekawą budowę. Wiąże się to z użyciem aż 40 strun biorących udział w procesie wydobycia dźwięku. Trzy z nich to struny melodyczne, które się skraca, a 37 to struny rezonujące. Sarangi buduje się z drewna tun, sziszam, palisander i różanego. Kołki robi się z hebanu, wierzchnią membranę z koziej skóry, wszystkie ruchome podstawki, prożek, inkrustacje, elementy ochronne oraz pierścienie w otworach na struny rezonujące wykonane są z kości bawolej, rogu jelenia lub kości słoniowej.

 

 

Polska:

Zanim zaczęto w Polsce grać na skrzypcach, przez wieki w naszym kraju rozpowszechnione były fidele kolanowe. O popularności pozycji kolanowej na ziemiach polskich świadczą zapiski niemieckiego teoretyka muzyki Martina Agricoli w jego dziele z 1545 r. Musica instrumentalis deudsch dotyczące tzw. polskich skrzypiec. Jako charakterystyczne dla kultury polskiej opisuje Agricola trzymanie instrumentu w pozycji pionowej oraz granie tzw. techniką „paznokciową”. Polega ona na skracaniu strun poprzez odepchnięcie ich w bok płytką paznokcia palców lewej ręki. Powodem dla którego Agricola zainteresował się polskimi skrzypcami była odmienna od zachodnioeuropejskiej technika gry, która powodowała wyjątkowo piękne brzmienie instrumentu.

 

 

 

Fidel płocka: sześciostrunową fidel płocką odnaleziono w 1985r. podczas prac wykopaliskowych w Płocku. Pochodzenie warstwy zawierającej instrument określono na połowę XVI w. Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI-wiecznego ludowego instrumentu smyczkowego.

 

 

 

 

Suka biłgorajska: czterostrunową sukę biłgorajską zrekonstruowano na podstawie źródła ikonograficznego ponieważ nie zachował się żaden oryginał instrumentu. Tym źródłem była akwarela Wojciecha Gersona z końca XIX w. znajdująca się w Muzeum Narodowym w Warszawie.

 

 

 

Suka mielecka: ten instrument również się nie zachował. Podstawą rekonstrukcji była akwarela Stanisława Putiatyckiego z XIX w. Instrument posiada cechy konstrukcyjne, które wskazują na to, że można go uznać za hybrydę skrzypiec i będących wówczas w zaniku form kolanowych.