POLECAMY
 

 

PATRONAT HONOROWY

 

 

prof. Wiesław Banyś
Rektor Uniwersytetu Śląskiego

 

 

 

 

 

 

        

 

             

 

         

 

 

 

Dofinansowano ze środków

Ministra Kultury

 

 

 

Projekt wspierany przez Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej

   

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

        

 

 

   

 

     

 

      

 

      

 

   

 


 

 

 

  

  

 

     

 

      

 

  

  

 

      

 

 

 

 

"Melodie i rytmy świata

 

"Melodie i rytmy świata" - Warsztaty Marii Pomianowskiej ze specjalnym udziałem Mohammada Rasouli, Dimy Gorelika i Marty Sołek.


Miejsce: Uniwersytet Śląski w Cieszynie


Daty:
11.07.11 - godz. 14-17
         12.07.11 - godz. 14-17
         13.07.11 - godz. 14-17
         14.07.11 - godz. 10-13  


Tematy:
1.Pokaz  niezwykłych  instrumentów- europejskich jak i egzotycznych.
2.Nauka rytmów Bliskiego Wschodu i Indii.
3.Nauka skal muzycznych i melodii Persji.
a.Czy Europejczyk może zaśpiewać ćwierćtony ?
b.Jak poczuć cykl rytmiczny na 7/8 lub 9/8?
4.Co to jest Raga? Czy to trudne do zagrania i zaśpiewania?
a.Czy gitara potrafi zagrać jak trąbka?
5.Jak improwizować i nauczyć się melodii z dalekiej Azji ze słuchu.

 

Na warsztaty zaproszeni są poza Marią Pomianowską artyści z Iranu –Mohammad Rasouli i Dima Gorelik. oraz Marta Sołek - cello Studentka Akademi Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli .



Motto
Ostatnie kilkadziesiąt lat to czas dynamicznego poznawania się  i przekształcania własnych wyobrażeń dotyczących innych kultur. Pierwotna naiwność polegająca na odrzucaniu wszystkiego co obce jako prymitywne  i niewłaściwe, ustąpiła miejsca zasadzie respektowania nieusuwalnej inności. W wieku XXI człowieczeństwo polega na wzajemnym uznaniu, tam gdzie obcość jest trudna do zniesienia, a nie na likwidowaniu odmienności. W estetyce muzycznej poznanie i wzajemne uznanie zasadniczo różnych zasad kształtowania tworzywa muzyki jest równie ważne jak  szukanie wspólnej substancji zawierającej się w zjawiskach dźwiękowych wszystkich czasów i regionów świata.
Moja podróż naokoło świata trwa już 20 lat. Spotykam ludzi, poznaję nowe instrumenty, inne kanony piękna, rytmy, barwy dźwięku. Ta inność wciąż mnie fascynuje a jednocześnie prowokuje do zadania sobie pytania o moją własną tożsamość.
Po tylu latach doświadczeń wiem, że w dzisiejszych czasach artysta musi wykształcić w sobie tę niezwykłą wrażliwość i subtelność umożliwiającą mu percepcję i zrozumienie przejawów muzyki opartych na innych zasadach niż te do których został przyzwyczajony. To trudne ale możliwe. Podróżując do Indii, Korei, Japonii, Chin czy na Bliski Wschód odnosiłam wrażenie ,że wspinam się na wysoką górę z której coraz wyraźniej widać było te elementy mojej własnej tradycji muzycznej, których nigdy wcześniej nie udało mi się dostrzec.. Było to jak odkrywanie nowych lądów. Im więcej spotkań tym częściej pojawiało się pytanie: czym ja i moja kultura różnimy się od tych które spotykam? Co nas łączy ,co dzieli? Nie tylko w warstwie zewnętrznych kształtów i barw ale też na poziomie emocji, potrzeb i oczekiwań względem muzyki.

Warsztaty mogą się stać odpowiedzią na to pytanie.



Zadaniem warsztatów jest:
- przedstawienie najpopularniejszych skal, melodii oraz najciekawszych schematów rytmicznych Polski Iranu oraz Izraela
- przedstawienie charakterystycznych dla wymienionych wyżej kultur   sposobów wykorzystywania  ludzkiego głosu( uniwersalny instrument muzyczny)
- ukazanie na czym polega integracja przez muzykę w danej kulturze
-poszukiwanie wspólnych elementów umożliwiających w warstwie głosowej, melodycznej i rytmicznej przełamywać międzykulturowe bariery w muzyce.
Poprzez:
-wspólne śpiewanie
-przygotowanie „wiązanki rytmów” pokazujących różne sposoby na podział czasu w muzyce ale dające możliwości wspólnej kreacji
-przygotowanie utworów muzycznych opartych o melodie i skale z różnych regionów muzycznych świata ale tak wyselekcjonowanych aby były zrozumiałe przez wszystkich uczestników warsztatów.
 

 

Maria Pomianowska - Kompozytorka, wokalistka, instrumentalistka, pedagog. Z wykształcenia wiolonczelistka (AM im.Fr.Chopina). Jej zainteresowania cechuje niezwykła otwartość na różne formy i systemy muzyczne. Od lat 1980 prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji oraz realizuje wykłady i pokazy. Artystka gra na licznych insturmentach wśród których są: suka biłgorajska, fidel płocka, rota celtycka, bas ludowy, gadułka (Bułgaria), ebab (Turcja), kemanche (Iran), sarangi (Indie), er-hu (Chiny), morin-hur (Mongolia). W roku 1999 komponowała dla światowej sławy wiolonczelisty Yo Yo Ma, z którym następnie występowała w Japonii. Solistka zespołów: San Nin Trio, Zespół Polski, Ars Nova, Jedwabny Szlak oraz jurorka m. in. festiwalu „Nowa Tradycja“ Polsiego Radia w latach 2002, 2003, 2004. Współpracuje z wieloma artystami w kraju i za granicą. Występuje w programach telewizyjnych i radiowych. Prowadzi ożywioną działalność koncertową podróżując po całym świecie.

 

Dyskografia:

 

Muzyka z księgi (1989)

 

Muzyka nizin (1995)

 

Oj, chmielu (1996)

 

Zapomniany dźwięk (2001)

 

Suita Jedwabnego Szlaku (2002)

 

Kolędy znane i zapomniane (1997, 2007)

 

Cztery pory roku, sacrum i profanum (2008)

 

Chopin na pięciu kontynentach (2010)

 

U źródeł muzyki Chopina (2010)

 

źródło:

http://www.pomianowska.art.pl/

Dima Gorelik - Izraelski gitarzysta niezwykłego formatu, współpracujący z takimi muzkami jak: Krzysztof Kobyliński, Johnathan Avishai, Nizar Francis, Eli Degibri, Avishai Cohen Tp, Omer Avital, Nizar Francis, Itamar Dohari. 

 

źródło:

http://www.myspace.com/dimagorelik/music

Mohammad Rasouli - Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Teheranie, studiował grę na neju (flet), torze (lutnia długoszyjkowa) i tombaku (zarb; instrument perkusyjny). Po ukończeniu studiów kontynuował naukę u takich mistrzów jak Mohammad Ali Kiyaninejad, Hassan Kasai i Majid Kiyani.

 

Od 2004 roku mieszka w Warszawie, gdzie założył Neyriz - pierwszy w Polsce zespół wykonujący klasyczną muzykę perską. Jest także członkiem zespołu irańskiego Chakad. Występuje z Orkiestrą Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej, Filharmonią Kaliską. Z Filharmonią Sinfonia Baltica, wykonał utwór „Ney Nava” wybitnego irańskiego kompozytora Hosejna Alizade. Były to pierwsze w Europie Wschodniej wykonanie tego bardzo popularnego w Iranie utworu na nej.

 

Marta Sołek – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli, gra również na suce biłgorajskiej.