POLECAMY
 

 

PATRONAT HONOROWY

 

 

prof. Wiesław Banyś
Rektor Uniwersytetu Śląskiego

 

 

 

 

 

 

        

 

             

 

         

 

 

 

Dofinansowano ze środków

Ministra Kultury

 

 

 

Projekt wspierany przez Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej

   

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

        

 

 

   

 

     

 

      

 

      

 

   

 


 

 

 

  

  

 

     

 

      

 

  

  

 

      

 

 

 

 

Warsztat operatorski - Michał Bukojemski

Uniwersytet Śląski | 11- 14  lipca |godz 10.00 - 13.00|

Film dokumentalny

Czas trwania: 4 dni   (11- 14  lipca 2011)  3 godz. dziennie: 10-13

Ilość miejsc: 10-12 osób

 

CEL
Warsztat operatorski ma na celu uświadomienie  uczestnikom zasad posługiwania się „narzędziem” do rejestracji ruchomego obrazu. Sposób patrzenia, punkt widzenia, obserwacja, posługiwanie sie kamerą, rejestracja dźwięku, ujęcie, zasady filmowania sceny, kierunki montażowe – to podstawowe elementy warsztatu dokumentalisty które przyswoją uczestnicy.

METODA

Każdy uczestnik warsztatu będzie wykonywał sam każde ćwiczenie. Krótkie omówienie zadania do wykonania - będzie szeroko rozwinięte jako ocena wykonanego ćwiczenia.

ŚRODKI
Sal dydaktyczna z rzutnikiem i telewizorem.
Dwie kamery wideo. Zestaw światła reporterskiego.
Uczestnicy warsztatów którzy dysponują własnymi kamerami proszeni są o ich przyniesienie (wraz z zasilaczem i kabelkami do telewizora)
Uczestnicy warsztatów którzy dysponują telefonami komórkowymi najnowszej generacji (typu iPhone G4 - proszeni są również o przyniesienie ich wraz z kabelkami do telewizora)

TEMATY
W ćwiczeniach nie używamy transfokatora.

Dzień 1


Ćwiczenie 1
Człowiek statyczny, kamera statyczna - 5 ujęć. 

Ćwiczenie 2                                                      
Człowiek nieruchomy - opisanie kamerą dynamiczną,
obiektywną lub subiektywną,  „z ręki” ale tak jakby z jazdy, lub panoramy - 5-7 ujęć.

Dzień 2


Ćwiczenie 3                                                         
Jedna osoba idzie z A do B. „kamera na statywie”, panoramy - 5 ujęć.
Różnorodność planów, długość ujęć.
Synteza, analiza - schody Patiomkinowskie (Niedotykalni)

Ćwiczenie 4
jedna osoba idzie z A do B  -  5-7 ujęć.                               
kamera towarzysząca - obiektywna.
Przejście od kamery obiektywnej do subiektywnej.
początek ujęcia - złapanie synchronu w maszerowaniu
koniec ujęcia - wyjście z kadru
montaż kamerowy

Dzień 3     

              
Ćwiczenie 5

w trzyosobowych zespołach realizatorskich:
Dwie osoby stoją naprzeciwko siebie lub obok siebie, (albo inaczej), milczą.
Zróżnicowana wielkość planów.
Opisanie kamerą statyczną, albo dynamiczną, do wyboru

Ćwiczenie 6 
Dwie osoby w sytuacji dialogowej - statycznej
Problemy: oś montażowa, zróżnicowana wielkość planów.
Montaż „kamerowy”- czysty


Dzień 4    (słuchawki)


Ćwiczenie  7
Dwie osoby idą sobie na spotkanie.
problemy: kierunki, kontynuacja ruchu,
w zasadzie kamera statyczna,  dopuszczalne panoramy,
dopuszczalne  „jazdy równoległe”

Ćwiczenie  8
Wywiad w warunkach zastanych, w naturalnym świetle - dopasować się.
Paleta przebitek - ujęć opisujących. Pojedyncze i podwójne.
Z mikrofonem, prawdziwe nagranie
 

Michał Bukojemski
E.mail: digitfilm@wp.pl

Wykształcenie:

1965 – 1969 Wydział Operatorski PWSTiF w Łodzi. Magister sztuki.

 

Doświadczenie zawod:
1996 – do chwili obecnej Założyłem firmę producencką i tworzę  (produkcja, reżyseria, zdjęcia) filmy dokumentalne dla TV w technologiach cyfrowych.
1990 – 1996 Pracowałem jako operator newsów dla American Broadcasting Company w Warszawie, oraz w  Moskwie. Między innymi filmowałem początek wojny w Czeczenii (1994 – 1995).
1970 – 1989 Pracowałem jako etatowy operator w WF Czołówka a następnie w WFD w Warszawie, gdzie sfotografowałem łącznie około 100 filmów dokumentalnych. Oprócz tego pracowałem jako operator kamery przy czterech filmach fabularnych dla TV. Byłem autorem zdjęć do sześciu filmów fabularnych dla TV i jednego kinowego. Ponadto pracowałem z  Jarmo Jaaskelainenem z  Fińskiej TV jako operator co najmniej przy sześciu jego dużych filmach dokumentalnych.


Filmy reżyserowane:
“Likwidacja” 2009 ContraStudio  (3D)
„Świat Tovy” - 2009 Digit-Film prod.
„Na Zdrowie” – 2008 Digit-Film prod.
„Michała Bukojemskiego grypsy z interny”  - 2007
„Świat Marii” - 2006 Digit-Film prod.
„Komitet na Piwnej - opowieści” - 2005  Digit-Film prod.
„Z Kroniki Auschwitz” - 2004 Digit-Film prod.  Serial dokumentalny, pięć odcinków.
„Rabin Ohad” - 2004, Digit-Film prod
„Świadomość” - 2003, Digit-Film prod
“Mama Masza” – 2003, Digit-Film prod.( wyróżnienia na festiwalu w Krakowie, oraz na przglądzie “Rozstaje Europy” w Lublinie).
“One Take Movie” – 2002, Digit-Film prod.
“10 Mikrosekund do...” – 2000, Digit-Film prod.
“Powrót” – 1999, Digit-Film prod.
“Spacerek Staromiejski Nr. 2” – 1998, Digit-Film prod.
“Wielka Mała Emigracja” - serial (1997), Digit-Film prod.
“Wojny innych ludzi” - 1996 (nagroda MDR w Lipsku, wyróżnienie w Monte Carlo)
“Życie na czerwono” - serial (1995),
“Nauczyciele” – 1984 WFD prod.
“Filmistor” – 1983 WFD prod.


Przynależność:
1972 – do dziś Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP)
2001 – do dziś Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy (SDP)

Języki:
Polski – rodzimy
Angielski i Rosyjski - biegle
 

Działalność akademicka:
2000 – do dziś Prowadzę zajęcia z filmu dokumentalnego w Laboratorium Reportażu na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego
2006- do dziś St. wykładowca PWSFTviT w Łodzi
2009  Uzyskałem tytuł doktora sztuki filmowej