POLECAMY
 
 
      

 

Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007 - 2013 i budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Śląsk Cieszyński

Kręgi Sztuki - Kruhy umění

 

 

 

 


 PATRONAT HONOROWY

 

   

 

 

 

 

   

 

  

     prof. Wiesław Banyś

     Rektor Uniwersytetu Śląskiego

 

ORGANIZATORZY

 

     

          

       

    

 

 

PARTNERZY

  

Dofinansowano ze środków

Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

 


 

 

 

 

 

 

        

                          

 

 

   

 

 

         

      

 

  

 

 

 

     

 

  

 

     

 

        

 

  

 

 

 


 

PATRONI MEDIALNI

 

     

 

  

 

  

 

  

 

    

 

     

 

    

 

WSPÓŁPRACA REDAKCYJNA

 

 

„No music, no life” - koncert pamięci Janusza Korczaka i Arnie Lawrence’a

10 lipca godz.18.00 Teatr im.A.Mickiewicza, Cieszyn, 11 lipca godz. 19.00 Akademia Muzyczna im. K.Szymanowskiego w Katowicach

 Wejściówki na koncert w Cieszynie:

 

Cieszyn, Teatru im. A. Mickiewicza, 10 lipca,  godz. 18

 

Od 24 czerwca rezerwacja telefoniczna, tel.: (33) 857 75 90 lub 858 16 52)
Kasy biletowe Teatru im. A. Mickiewicza wydają wejściówki w godzinach: 9:00 - 13:00 i 14:00 - 16:00 (oraz na godzinę przed koncertem) od 3 lipca – do wyczerpania.

 

Akademia Muzyczna im. K.Szymanowskiego w Katowicach, 11 lipca, godz. 19 
 

 

Rejestracja wejściówek po numerem: (32) 77 92 100. Odbiór w Informacji Akademii Muzycznej od 1 lipca do wyczerpania.

 

 

Przypominamy, że na wszystkie imprezy Festiwalu Kręgi Sztuki - wstęp wolny.  

 

 

Janusz Korczak  (właśc. Henryk Goldszmit, ur. W 1878 lub 1879 r.  w Warszawie, zamordowany w 1942 w Treblince), pedagog, filozof, literat prekursor działań na rzecz praw dziecka i całkowitego równouprawnienia dziecka. 

Janusz Korczak widział rolę sztuki w kształtowaniu procesu pedagogicznego nowych pokoleń wychowanków, którą realizował poprzez publikacje, audycje radiowe, a w praktyce, m.in. w Domu Sierot w Warszawie. 

Korczak prowadził edukację artystyczną wystawiając m.in. przedstawienia teatralne podczas wspólnego, z podopiecznymi i personelem z Domu Sierot, pobytu w gettcie zorganizowanym przez Niemców podczas okupacji Warszawy w czasie II Wojny Światowej w celu eksterminacji ludności żydowskiej.

 

 

 

Arnie Lawrence, (właśc. Arnold Lawrence Finkelstein, ur. 10.07. 1938, Brooklyn -Nowy York,  zm. 22.04. 2005, w Jerozolimie) był wybitnym saksofonistą, jednym z gigantów jazzu, wspaniałym nauczycielem nowych pokoleń wybitnych muzyków, jak Roy Hargrove, Brad  Mehldau, Larry Goldings, John Popper, Peter Bernstien czy Jay Rodriguez. 

Doskonale rozumiał wartości, jakie niesie ze sobą sztuka. Po wyjeździe do Izraela założył International Center For Creative Music Jerusalem, gdzie poprzez działania edukacyjne kształcił młodych Izraelczyków, Palestyńczyków, a także młodzież z całego świata. Jego ideą było prowadzenie kampanii na rzecz ochrony wszystkich dzieci, które żyją w różnych regionach światowych konfliktów.

 

Janusz Korczak i Arnie Lawrence, znakomici pedagodzy, artyści, humaniści uznali za swój obowiązek propagowanie idei sztuki, tam gdzie konflikty utrudniają normalną komunikację międzyludzką. 

 

 

Koncert „No music, no life” propaguje postawę, którą reprezentowali J. Korczak i i A. Lawrence. Jest dla nas wszystkich przypomnieniem o naszym człowieczeństwie i   mobilizacją do działań na rzecz upowszechniania kultury i sztuki ponad wszelkimi podziałami. 

Do koncertu „No music, no life” zaprosiliśmy muzyków z Polski i z Izraela: 

Maria Pomianowska (suka biłgorajska, fidel płocka, sarangi) z Polski, Zohar Fresco (perkusjonalia) z Izraela oraz „Circles of Art Orchestra” w składzie: Dima Gorelik (Izrael, gitara), Hadar Noiberg (USA, flet), Tomasz Kupiec (Polska, bas), Noam Landsman (Izrael, perkusja), Bart Pałyga (Polska, śpiew gardłowy, instrumenty smyczkowe).

 

 

Koncert „No music, no life” został objęty patronatem: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wicemarszałek Województwa Śląskiego – Aleksandry Gajewskiej, Ambasady Izraela w Polsce, Muzeum Historii Żydów Polskich.

 

Circles of Art Orchestra - to unikatowy zespół muzyki improwizowanej, opartej na dziedzictwie światowego etnikum w skład którego wchodzą muzycy z różnych stron świata: Dima Gorelik – gitara, śpiew, Hadar Noiberg - flet, Tomasz Kupiec - bas,, Adam Rozenman - instrumenty perkusyjne afro-kubańskie, brazylijskie i bliskowschodnie, Noam Landsman – perkusja 

Circles of Art Orchestra  rozpoczęła swoją działalność koncertową na w czerwcu 2013 r. występem, który był ostatnim, ale jakże udanym  akordem na tegorocznym JAZ Festiwalu w Zabrzu. 

 Jesteśmy pewni, że to początek kariery tego zespołu. 

 

Zohar Fresco - jeden z najwybitniejszych na świecie perkusistów ma własny, oryginalny styl grania na instrumentach perkusyjnych, który jest inspirowany muzyką etniczną, głównie pochodzącą z Azji. 

 

 

Zohar Fresco urodził się w 1969 roku w Izraelu, w żydowskiej rodzinie o tureckich korzeniach.

Był członkiem nieistniejącej już dziś grupy Bustan Avraham, współpracował z muzykami z całego świata, m.in. Achinoam Nini, Philipem Glassem, Leszkiem Możdżerem.

Ma swój własny, niepodrabialny styl gry na bębnach ręcznych, ramowych, zwłaszcza na tak zwanym Tof Miriam (bębnie Miriam). Jest jednym z założycieli Bustan Abraham, legendarnej grupy izraelskich muzyków zarówno arabskiego jak i żydowskiego pochodzenia, która z powodzeniem łączy elementy orientalne i zachodnie (powodzenie oznacza tu między innymi brak dominacji któregokolwiek z elementów). Jest też członkiem Ziryab Trio, grupy słynnego Taiseera Eliasa eksplorującej arabską i turecką muzykę 19. i 20. wieku. W ciągu ostatnich 10 lat był też podporą wielu zespołów koncertowo-nagraniowych izraelskiej supergwiazdy Achinoam Nini (Noa). 

Inni wybitni muzycy, którzy mieli przyjemność z nim pracować to Glen Velez, ustad Zaki Hossian (obaj w Bustan Abraham), Ahmet Misirli, Philip Glass, Ross Daly, Arto Tuncboyaciyan i ustad Hariprasad Chaurasia. 

Fresco szerszą popularnością w Polsce zaczął się cieszyć po sukcesach Możdżerowego tria w 2005 i 2006 roku. Zohar jest dyrektorem artystycznym perkusyjnego Peimot Festival w Jerozolimie. Jego warsztaty i koncerty solowe własnych kompozycji na bębny obręczowe i wokal to przeżycia trudne do opisania słowami.

Na koncercie „No music no life” pamięci Arnie Lawrence’a i Janusza Korczaka, Zohar Fresco wraz z Marią Pomianowską – drugą gwiazdą tego koncertu oraz muzykami z Circles of Art  Orchestra, zaprezentują unikatowy materiał

Publiczność zgromadzona w Cieszynie i Katowicach z pewnością będzie świadkiem wyjątkowego spotkania.

 

www.zoharfresco.com

 

dr. Maria Pomianowska 

 

 

Doktor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowaego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Członek Spolecznej Rady Kultury przy prezydencie Warszawy.

Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. Tworzy pierwszy w Polsce zespół muzyki indyjskiej Raga Sangit.

W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: SUKI BIŁGORAJSKIEJ i  FIDELI  PŁOCKIEJ. Rekonstruując technikę gry na tych instrumentach, bazuje na swoich bogatych doświadczeniach w uprawianiu muzyki na fidelach azjatyckich , głównie indyjskim sarangi.

W 1995 roku  zakłada Zespół Polski, którego jest kierownikiem artystycznym. Zespół koncentruje się na prezentacji muzyki ludowej Mazowsza oraz jej związków z muzyką wielkich kompozytorów polskich w tym Fryderyka Chopina. Zespół koncertował na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowala ze światowej sławy wiolonczelistą  Yo Yo Ma . 

Jako pedagog wiele lat współpracowała m.in. z fundacją J&S Pro Bono, prowadząc Orkiestrę Folkową OFAM, Zamkiem Królewskim w Warszawie w programie „Canaletto” oraz festiwalem folkowym „Nowa Tradycja”, jako wielokrotny juror konkursu festiwalowego

Artystka wydała kilkanaście  płyt, m.in. entuzjastycznie przyjęty przez krytykę album „Chopin na 5 kontynentach”.  Płyta  ta w 2010 roku  osiągnęła 5 pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej World Music Charts Europe organizowanej przez Europejską Unię Radiową  na 866 nominowanych wydawnictw z całego świata stając się najwyższą jak dotąd pozycją polskiej płyty w tym plebiscycie.

2010 roku stworzyła scenariusz artystyczny do wystawy pt. „Zakochany Chopin, czyli inspiracje mazowieckie” organizowanej przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

W  maju 2010 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych na Akademii Muzycznej w Krakowie za pracę pt. „Rekonstrukcja techniki wykonawczej na historycznych (polskich)  fidelach kolanowych a nowe wartości sonorystyczne”.

Od października 2010 prowadzi w AM w Krakowie  na Wydziale Instrumentalnym autorską specjalność studiów „Fidele kolanowe”, gdzie naucza gry na suce biłgorajskiej oraz fideli płockiej. Jest to początek tworzenia pierwszego w Polsce wydziału muzyki ludowej i etnicznej na Akademii Muzycznej. W 2011 stworzyła wraz ze swoimi uczniami pierwszą na świecie orkiestrę fideli kolanowych Arcus Poloniae

W marcu 2012 wydała pierwszą w historii Polski a drugą na świecie monograficzną płytę z muzyką Tekli Bądarzewskiej twórczyni mega hitu salonowego, sprzedanego w XIX w w milionie egzemplarzy na wszystkich Kontynentach. Płyta „Zapomnany dźwiek” cieszy sie powodzeniem w Polsce i Japonii. 

W 2013 stworzyła zespół LutoSłowianie, który prezentuje związki muzyki Witolda Lutosławskiego z polską muzyką ludową. 

Odznaczenia i nagrody:

W lutym 2011 roku otrzymała wyróżnienie-„paszport chopinowski” za wybitny wkład w obchody roku chopinowskiego. 

W kwietniu 2011 r. została odznaczona przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy za zasługi dla miasta Warszawy Złotą Syrenką

W lipcu 2011 została odznaczona przez Ministra MiDN medalem Gloria Artis.

W listopadzie 2011 została laureatką XII edycji konkursu „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego „ za wybitne zasługi dla kultury polskiej na Mazowszu oraz 

otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi przyznany prze prezydenta RP.

W marcu 2012 została laureatką konkursu Kobieta sukcesu Mazowsza.

W sierpniu 2012 otrzymała z rąk burmistrza Mławy medal Zasłużony dla miasta Mława. 

 

W maju 2013 otrzymała nagrodę CIFT za sławienie Polski w świecie poprzez muzykę do filmu Turysta 2013.

 

Dyskografia:

Muzyka z księgi (1989)

Muzyka nizin (1995)

Oj, chmielu (1996)

Zapomniany dźwięk (2001)

Suita Jedwabnego Szlaku (2002)

Kolędy znane i zapomniane (1997, 2007)

Cztery pory roku, sacrum i profanum (2008)

Chopin na pięciu kontynentach (2010)

U źródeł muzyki Chopina (2010)

źródło: http://www.pomianowska.art.pl/

 

Circles of Art Orchestra - to unikatowy zespół muzyki improwizowanej, opartej na dziedzictwie światowego etnikum w skład którego wchodzą muzycy z różnych stron świata: Dima Gorelik – gitara, śpiew,  Hadar Noiberg - flet, Tomasz Kupiec - bas,, Adam Rozenman - instrumenty perkusyjne afro-kubańskie, brazylijskie i bliskowschodnie, Noam Landsman – perkusja 

 

Dima Gorelik – gitara, śpiew, to nadzwyczajny gitarzysta, wokalista i kompozytor, łączący w swej muzyce wielką pasję i szczerość z niezwykłą techniką. Urodził się na Ukrainie, skąd wyemigrował z rodzicami do Izraela. Swoją muzyczną edukację zapoczątkował u Shai Cohena, który wprowadził go w świat muzyki jazzowej, i nauczał improwizacji i sposobów harmonizacji. Studiując na akademii muzycznej Carmel Zvulun był uczniem Arnie Lawrence'a, dzięki któremu poznał tak wspaniałych artystów jak Max Roach, James Moody, Avishai Cohen, Omer Avital, Anat Cohen. W 2011 roku w Berlinie Nadishana i Gorelik nagrali fenomenalny etnojazzowy album "Asymmetric Beauty" z gościnnym występem Davida Kuckhermanna and Raphaela De Cocka. Obecnie, kiedy mieszka na stałe w Warszawie, współpracuje regularnie z tak niesamowitymi artystami jak Maria Pomianowska, Joszko Broda, Mohammad Rassouli i inni. Aktualnie Dima jest zaangażowany w kilka międzynarodowych projektów.


Hadar Noiberg – flet,  Od przyjazdu do Nowego Jorku w wieku 21 lat, kompozytorka i aranżerka Hadar Noiberg odgrywa wielkie znaczenie w świecie jazzu, muzyki kubańskiej i muzyki świata. Z przekazem wykraczającym poza jej bliskowschodnie korzenie Hadar Noiberg łączy ze sobą poszczególne style z niespotykaną swobodą podkreślając w nich swój kunszt i charakter. Hadar rozpoczęła swoją przygodę z muzyką już w wielu kilku lat jako muzyk klasyczny koncertując następnie z Young Philharmonic Orchestra, oraz studiując na Akademii Muzycznej w Tel Avivie. Po jej ukończeniu kontynuowała swą karierę w City College of New York, którą ukończyła w klasie fletu studiując ze znakomitym komozytorem David’em Del Tredici. W 2007 r. Hadar została uhonorowana nagrodą stowarzyszenia ASCAP za jej osiągnięcia w dziedzinie komponowania. Hadar współpracowała z takimi artystami, jak Yemen Blues, Dave Valentin, Anat Cohen, Omer Avital, oraz uczestniczyła w festiwalach: Blue Note (NY), WOMEX, Dizzy's Club Coca-Cola, Babel Med Music, Central Park SummerStage.

www.hadarnoiberg.com


"Not one foot stayed still while the Hadar Noiberg trio grooved tightly, creating a great synthesis between world music and jazz." 
-- Christian Kretz, Vice President of Bruchsal Jazz Club in Germany

“In one word: discovery!”
–  Yossi Harsonski, Ma’ariv 02/2010  

“...an album full of beautiful, moving, intelligent music performed masterly by exceptional musicians. ”  
--  Adam Baruch, Jazzis 02/2010 (Israeli Music Label)

“…Noiberg is an extremely gifted flutist who manages to bring out the deep colors and soul of her flute. With it she presents music that is nevertheless jazzy, and yet still reminiscing of Israeli music, of home.”   
  
–  Lilit Vagner Yediot Aharonot  02/2010 
 

 

Tomasz Kupiec - kontrabas  Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach.  Ceniony muzyk sesyjny i producent muzyczny. Wspólpracował z gwiazdami polskiego jazzu: Jarosław Śmietana, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski,Urszula Dudziak, Marek Bałata oraz Scott Hammilton, Karen Edwards.
Był członkiem zespołu Nigela Kennedy, z którym występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy
.

 

 

Noam Landsman perkusja.

Perkusista, kompozytor - dał się poznać jako główny muzyk wielodyscyplinarny na izraelskiej scenie muzycznej.

Od najmłodszych lat był zafascynowany gatunkiem grooves, który zainspirował go do zbadania wielu różnych kultur, krajów oraz gatunków.

Brał udział w kilku projektach z czołowymi muzykami z Izraela i świata, takich jak Marcelo Nami grupy (brazylijski), NMS Trio (experimental, jazz, grooves), Noam Landsman Group (jazz, Ethnic,grooves), Shai Chen Trio (modern jazz). Współpracował z Yuval Cohen, Yoni Rechter, Avi Adrian, Albert Beger, Teymur Phell, Dima Gorelik. 

W Izraelu występował na najbardziej prestiżowych festiwalach - m.in. Red Sea Jazz Festival, Israel Festival.

Na światowych scenach pojawiał się zaś  w takich miejscach jak: Tai Pei festiwal Jazz Festiwal, Jazz Roma, Nowy Jork.

 

 

Adam  Rozenman – instrumenty perkusyjne: afro-kubańskie, brazylijskie i blisko-wschodnie.
W Izraelu współpracował z Meirą Asher, w Niemczech – z Brazylijskim gitarzystą Pedro da Silva i grupą Salsa Maraca. W Polsce grał w zespołach Zukunft, Ogrody Alamut, Konoba i w zespole  Magdy Piskorczyk  . Grywał także  z Krzysztofem Ścierańskim, Mohamedem Rasoulli i innymi. Obecnie współtworzy zespół Stilo i Martin Simon Trio oraz współpracuje z Indią Czajkowską i Izraelskim gitarzystą Dimą Gorelik.