POLECAMY
 

 

PATRONAT HONOROWY

 

 

prof. Wiesław Banyś

Rektor Uniwersytetu Śląskiego

 

 

 

 

         

 

    

 

 

               

 

         

 

 

 

Dofinansowano ze środków

Ministerstra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

            

   

 

 

     

 

   

 

     

 

 

 

    

    

        

 

   

 

       

 

        

 

 

 

 

       

 

 

  

 

              

   

   

    

 

Warsztaty Filmowe: „Sztuka operatorska” - Michał Bukojemski

Uniwersytet Śląski w Cieszynie, ul. Bielska 62 | 4-7 lipca |  godz. 10.00-13.00

Michał Bukojemski (PWSFiTV Łódź), „Sztuka operatorska”

 

Fotorelacja z warsztatów filmowych z Michałem Bukojemskim.

 

Warsztaty Filmowe: „Sztuka operatorska” - Michał Bukojemski | fot. Bartłomiej Sawka / CINEFOTO.PL

Warsztaty Filmowe: „Sztuka operatorska” - Michał Bukojemski | fot. Bartłomiej Sawka / CINEFOTO.PL

Warsztaty Filmowe: „Sztuka operatorska” - Michał Bukojemski | fot. Bartłomiej Sawka / CINEFOTO.PL

Warsztaty Filmowe: „Sztuka operatorska” - Michał Bukojemski | fot. Bartłomiej Sawka / CINEFOTO.PL

 

Po raz kolejny mamy przyjemność zaprosić wszystkich na  warsztaty operatorskie prowadzone przez wybitnego operatora i reżysera Michała Bukojemskiego.  

 

Informacje dla uczestników warsztatów:

Uczestnicy warsztatów którzy dysponują własnymi kamerami proszeni są o ich przyniesienie (wraz z zasilaczem i kabelkami do telewizora)

Uczestnicy warsztatów którzy dysponują telefonami komórkowymi najnowszej generacji (typu iPhone G4 - proszeni są również o przyniesienie ich wraz z kabelkami do telewizora) 

 

CEL

Warsztat operatorski ma na celu uświadomienie  uczestnikom zasad posługiwania się „narzędziem” do rejestracji ruchomego obrazu. Sposób patrzenia, punkt widzenia, obserwacja, posługiwanie sie kamerą, rejestracja dźwięku, ujęcie, zasady filmowania sceny, kierunki montażowe – to podstawowe elementy warsztatu dokumentalisty które przyswoją uczestnicy.

 

METODA

Każdy uczestnik warsztatu będzie wykonywał sam każde ćwiczenie. Krótkie omówienie zadania do wykonania - będzie szeroko rozwinięte jako ocena wykonanego ćwiczenia.

 

TEMATY 

 

Dzień 1

Ćwiczenie 1

Człowiek statyczny, kamera statyczna - 5 uj.  

 

Ćwiczenie 2 - 5-7 uj.

Człowiek nieruchomy - opisanie kamerą dynamiczną, obiektywną lub subiektywną,  „z ręki” ale tak jakby z jazdy, lub panoramy

 

Dzień 2

Ćwiczenie 3 - 5 uj. Jedna osoba idzie z A do B. „kamera na statywie”, panoramy.

Różnorodność planów, długość ujęć.

Synteza, analiza - schody Patiomkinowskie (Niedotykalni)

 

Ćwiczenie 4

jedna osoba idzie z A do B. - 5-7 uj. kamera towarzysząca - obiektywna.

Przejście od kamery obiektywnej do subiektywnej. początek ujęcia - złapanie synchronu w maszerowaniu, koniec ujęcia - wyjście z kadru, montaż kamerowy

 

Dzień 3 - w trzyosobowych zespołach realizatorskich:

Ćwiczenie 5   

Dwie osoby stoją naprzeciwko siebie lub obok siebie, (albo inaczej), milczą.

Zróżnicowana wielkość planów. Opisanie kamerą statyczną, albo dynamiczną, do wyboru

 

Ćwiczenie 6  

Dwie osoby w sytuacji dialogowej - statycznej

Problemy: oś montażowa, zróżnicowana wielkość planów.

Montaż „kamerowy”- czysty

 

Dzień 4    (słuchawki) -  w trzyosobowych zespołach realizatorskich:

Cwiczenie  7

Dwie osoby idą sobie na spotkanie.

problemy: kierunki, kontynuacja ruchu,

w zasadzie kamera statyczna,  dopuszczalne panoramy,

dopuszczalne  „jazdy równoległe”

 

Ćwiczenie  8

Wywiad w warunkach zastanych, w naturalnym świetle - dopasować się.

Paleta przebitek - ujęć opisujących. Pojedyncze i podwójne.

Z mikrofonem, prawdziwe nagranie

 

Ewentualnie:

Oświetlenie portretu do wywiadu

Reportaż zrealizowany telefonem (dla zaawansowanych)

 

 

 

Michał Bukojemski  w roku 1969 ukończył Wydział Operatorski PWSTiF w Łodzi. Posiada bogate doświadczenie zawodowe: od 1996 – do chwili obecnej prowadzi firmę producencką  w której tworzy  (produkcja, reżyseria, zdjęcia) filmy dokumentalne dla TV w technologiach cyfrowych. Między 1990 – 1996 pracował jako operator newsów dla American Broadcasting Company w Warszawie, oraz w  Moskwie.  W latach 1970 – 1989 Pracował jako etatowy operator w WF Czołówka a następnie w WFD w Warszawie, gdzie sfotografował łącznie około 100 filmów dokumentalnych. Oprócz tego pracował jako operator kamery przy czterech filmach fabularnych dla TV. Był autorem zdjęć do sześciu filmów fabularnych dla TV i jednego kinowego. Ponadto pracował z  Jarmo Jaaskelainenem z  Fińskiej TV jako operator co najmniej przy sześciu jego dużych filmach dokumentalnych.

Wyreżyserował wiele wilmów, m. in. : “Likwidacja” 2009 ContraStudio  (3D), „Świat Tovy” - 2009 Digit-Film prod., „Na Zdrowie” – 2008 Digit-Film prod., „Świat Marii” - 2006 Digit-Film prod., „Komitet na Piwnej - opowieści” - 2005  Digit-Film prod., „Z Kroniki Auschwitz” - 2004 Digit-Film prod., “Powrót” – 1999, Digit-Film prod., “Spacerek Staromiejski Nr. 2” – 1998, Digit-Film prod.

“Nauczyciele” – 1984 WFD prod., “Filmistor” – 1983 WFD prod. I wiele innych.  Od 1972 do dziś jest Członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP), a od  2001 do dziś Członkiem Stowarzyszenia Dziennikarzy (SDP).