Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007 - 2013 i budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Śląsk Cieszyński
Zapraszamy na warsztaty z gry na gitarze basowej, które poprowadzi znakomity basista Jan Cichy.
"Tematem moich warsztatów będzie -"Gitara basowa w muzyce jazzowej" i podtematy "Jak grać walking bass na gitarze basowej- szybka metota budowania linii basowych i jak poprawnie je grać", "Improwizacja jazzowa w oparciu o łatwe standardy jazzowe", "Akompaniowanie w różnych stylach w oparciu o rytmy -samba ,bossa, songo, afro-cuban, i inne.
Proszę uczestników moich warsztatów o przywiezienie własnych instrumentów i jeśli jeśli to możliwe swoich (małych) wzmacniaczy. Jeśli chodzi o poziom nie mam wymogów."
pozdrawiam Jan Cichy
Jan Cichy- gitarzysta basowy, kompozytor, ponadto aranżer, saksofonista, członek wielu zespołów jazzowych,. Wielokrotnie czytelnicy magazynu Jazz Forum umieszczali go na czołowych miejscach w rankingu „gitara basowa” w Polsce.
Życiorys muzyczny
Naukę gry na akordeonie rozpoczął w wieku lat 5 u Kazimierza Solicha, zasłużonego długoletniego organisty w Marklowicach, Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Rybniku w klasie klarnetu, oraz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach- Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie kompozycji i arranżacji profesora Zbigniewa Kalemby oraz saxofonu profesora Jerzego Jarosika.
-Zespoły-
Zadebiutował jeszcze w szkole średniej grając w zespole Z DUSZĄ NA RAMIENIU, w którym oprócz niego grali Andrzej Trefon, Krzysztof Stolecki i Henryk „Ignac” Szmidt. Zespół ten był zwycięzcą wielu lokalnych przeglądów zespołów młodzieżowych. Kolejnym zespołem, od którego rozpoczęła się dalsza kariera muzyczna była grupa jazz-rockowa „Lotharsi”, której leaderem był puzonista Lothar Dziwoki, Póżniejszy wykładowca Katowickiej Akademii Muzycznej, z którym to w 1971 r. podczas VIII Studenckiego Festiwalu Jazz nad Odrą otrzymał wyróżnienie jako instrumentalista. Od 1972 rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej i w czasie studiów, związał się z Big Bandem PWSM, zespołem Extra Ball, później zespołem Wiem i Zespołem Rozrywkowym Polskiego Radia w Opolu, w których działał jako kompozytor, aranżer i instrumentalista. Z Zespołem Rozrywkowym Polskiego Radia w Opolu wielokrotnie brał udział i był aranżerem wielu piosenek wykonywanych podczas Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu w latach 1976- 85.
W roku 1975 otrzymał nagrodę za najlepszą aranżację podczas Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu.
W roku 1974 i 1975 na Festiwalu Jazz nad Odrą otrzymał kolejne nagrody . Z zespołem EXTRA BALL
- I miejsce, nagroda jako kompozytor i aranżer.
W grupie tej występowali: Jan Cichy (grający na gitarze basowej), Jarosław Śmietana (gitara), Władysław Sendecki (piano), Benedykt Radecki (perkusja), Andrzej Olejniczak (saxofon).
W 1972 został zaproszony przez MARKA GRECHUTĘ do nowopowstałej grupy WIEM (W Innej Epoce Muzycznej), z którym nagrał płytę MAGIA OBŁOKÓW.
ZESPOŁY-
W roku 1974, związał się z grupą EXTRA BALL, a potem - w latach 1981-1984 - współpracował z zespołem Air Condition, kierowanym przez Zbigniewa Namysłowskiego. Wraz z tą grupą miał możliwość koncertować nie tylko w Polsce, lecz także w wielu krajach zagranicznych (Francja, Grecja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Niemcy,Finlandia,). Z tym zespołem brał udział w wielu Festiwalach Jazzowych, m.in. Montreal Jazz Festiwal w Canadzie , Pori Jazz Festiwal (Finlandia), Jazz Jamboree (Warszawa), Sibiu (Rumunia), Berliner Jazztage (NRD), Praga, Sofia . Koncertował w całej Europie Wschodniej, Zachodniej i wielu Republikach Związku Radzieckiego.
Po rozwiązaniu grupy Air Condition grał w zespołach GLOBAL BAND Jerzego Miliana , ZBIGNIEW LEWANDOWSKI GROUP , MAREK BAŁATA GROUP, IZA ZAJĄC-JAREK MAŁYS BAND, ORKIESTRA Zbigniewa Górnego .
Akompaniował czołówce polskich jazzmanów oraz znanym polskim gwiazdom muzyki pop.
Współpracował z czołówką polskich muzyków jazzowych. Lista zespołów i muzyków, z którymi współpracował, jest bogata
Fortepian-Wojciech Niedziela , Jarosław Małys, Janusz Skowron, Piotr kałuży, Artur Jurek . Kuba Stankiewicz, Dorota Zaziąbło,
Basista- Jacek Niedziela (b) Płyta „Wooden Soul”
Perkusja- Kazimierz Jonkisz, Marcin Jahr, Mirosław Sitkowski , Czesław Szymański, Czesław Bartkowski, Michał Dąbrówka, Zbigniew Lewandowski, Adam Lewandowski, Krzysztof Dziedzic, Grzegorz Grzyb, Krzysztof Zawadzki, Łukasz Żyta, Henryk Stanoszek, Adam Buczek, Andrzej Delong, Marek Stach, Bogdan Kulik, Krzysztof Przybyłowicz, itd
Gitara- Andrzej Trefon, Jacek Konopka, Jarosław Śmietana, Marek Bliziński, Janusz Konefał, Krzysztof „Puma” Piaseczki, Krzysztof Barcik, Artur Lisecki, Marek Raduli, Anthimos Apostolis, Marek Napiórkowski,
Trąbka- Piotr Wojtasik, Adam Kawończyk,
Puzon- Grzegorz Nagórski, Lothar Dziwoki, i inni.
Saxofon-Zbigniew Namysłowski, Piotr Baron, Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak, Maciej Sikała, Tomasz Szukalski, Henryk Miśkiewicz, Piotr Baron, Andrzej Olejniczak, Jacek Hornik, i inni.
Wokaliści- Marek Bałata, Stanisław Soyka, Iza Zając, Anna Serafińska, Lora Szafran,
Współpracował też z wieloma innymi muzykami - piosenkarzami i instrumentalistami grających różne gatunki muzyki (pop, blues, folk) - biorąc udział zarówno w nagraniach płytowych, jak i w występach estradowych. Wymienić tu można m.in.:Marka Grechutę, Andrzeja Rybińskiego, Andrzeja Rosiewicza, Gang Marcela, Zbigniew Wodecki,Zofia Kamińska.
Akompaniował wielu wykonawcom muzyki popularnej (m. in. Natalii Cole . Al Martino,) i jazzowej (m.in. Bill Mollenhof, Artur Lipner ,Heintz von Moisy). Jako arranżer współpracował z wieloma artystami polskim (m.in Marylą Rodowicz, Andrzej Rosiewicz, Zbigniew Zamachowski, Grażyna Auguścik, Hanna Banaszak,Alicja Majewska)
Obecnie gra na gitarze basowej (sześciostrunowej) YAMAHA TRB 6, MGR „Majonez” Fretless 6 , TENDER Jazz Bass model 1982. umiejętne łączenie dynamicznej gry sekcyjnej ze śpiewną melodyką solówek i wirtuozerią nie są jedynymi atutami tego basisty. O jego wysokiej klasie stanowi przede wszystkim wszechstronność stylistyczna, naturalne poczucie czasu i żelazny groove.